
Reporters Without Borders  
Contact Paris   
Soazig Dollet 
Tel : (33) 1 44 83 84 78 
moyen-orient@rsf.org 
 
Contact Genève   
Hélène Sackstein  
sackstein@rsf-ch.ch 
079 696 6133 
 
21st session of the Human Rights Council – Universal Periodic Review 

January-February 2015 

Submission by Reporters Without Borders, non-governmental organization with 

special consultative status, concerning freedom of information in Kuwait 

Kuwait is characterized by a degree of media independence, marked by the existence of 

more than 10 private newspapers. Through the years, these have come to occupy a 

special place in the region, unhesitatingly addressing topics linked to corruption, 

terrorism and regional tensions. 

In recent years, despite the recommendations of the Human Rights Council following the 

UPR of Kuwait in 2010, the government has imposed several restrictive measures on 

freedom of information. That development explains the country’s descent by 14 places in 

the Reporters Without Borders press freedom index of 2014, by contrast with the 

previous year. Today, the country is ranked 91 of 180 countries. The country’s ranking in 

2009 was 60 of 175. By government policy, two subjects are completely off-limits: the 

person of Emir and religion. 

Need for legal reforms to explicitly guarantee freedom of information 

Many provisions, scattered through the country’s statutes – constitution, press law, 

criminal law, the state security law of 1970 – amount to serious threats to freedom of 

information. They clash with the nation’s international commitments, including the 

International Covenant on Civil and Political Rights of 1966, ratified by Kuwait in May 

1996. 

 

Kuwait has not respected Paragraph 25 of the Human Rights Council’s recommendations 

in 2010 which said: “The State party should revise the Press and Publication Law and 

related laws in accordance with the Committee’s general comment No. 34 (2011) in 

order to guarantee all persons the full exercise of their freedoms of opinion and 

expression. The State party should also protect media pluralism, and should consider 

decriminalizing defamation.” 

Reporters Without Borders notes that Article 54 of the constitutional stipulates that “The 

Emir is the Head of State. His person is immune and inviolable.” This provision drastically 

limits freedom of expression and freedom in Kuwait. 

 

Prison terms are included in the 2006 press law now in effect. Article 27 provides for 

imprisonment of up to one year and/or a fine of 5,000 to 20,000 Kuwaiti dinars (13,000 

mailto:moyen-orient@rsf.org
mailto:sackstein@rsf-ch.ch
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php
http://en.rsf.org/obama-effect-in-us-while-europe-20-10-2009,34729.html
http://en.rsf.org/obama-effect-in-us-while-europe-20-10-2009,34729.html


to 52,000 euros) for journalists and editors-in-chief who commit “blasphemy toward God, 

the prophet or Islam.” The same fine applies to any journalist who criticizes the Emir, 

Sheikh Sabah Al-Ahmad Al-Sabah. A journalist who publishes an article that challenges 

the impartiality of judges or is deemed an attacks on the judicial system may be 

sentenced to a fine of 3,000 to 10,000 dinars (7,800 to 26,000 euros). 

 

If some information providers are prosecuted under the press law, judges mainly invoke 

the criminal law of 1960. That law provides for up to one year in prison and a heavy fine 

for a conviction on blasphemy toward “God, the prophets, their wives or Islam” (Article 

111). Article 25 provides a term of up to five years in prison for a person who “objects to 

the rights and authorities of the Emir or faults him.”  

However, the Emir has refused to enact a bill approved by parliament in April 2012 that 

provides for capital punishment for “criticism of God, Islam, the prophet and his wives,” 

in speech, writing or in drawings. 

 

The 1970 law on state security can also be used to hamper information freedom. 

Dissemination of statements that could be interpreted as endangering national security 

can be punished by up to three years in prison. Consequently, social media users in 

Kuwait risk prosecution for expressing their opinions in blogs or on Twitter. 

 

A law (introduced by the government in April 2012) was enacted in May 2013 proposing 

penalties for anyone who endangers “national unity.” Article 19 provides for a prison 

term of up to seven years and a fine of at least 3,000 Kuwaiti dinars (8,200 euros), for 

violations of Articles 9 and 18 of the law. The latter provision decrees that the principle of 

national unity is flouted when media attack communities or incite hatred (Article 9), 

when they  attack beliefs and religion (Articles 10 and 11), or when media do not respect 

individuals’ private lives (Article 12). This bill would impose even greater restrictions on 

freedom of expression and assembly. And the legislation would leave officials free to 

interpret it broadly, a power that would enable use of the law to stifle peaceful criticism 

of government policies. 

 

In the spring of 2013, a bill that threatened to stiffen penalties against journalists was 

abandoned. The draft law provided for fines up to 300,000 dinars (1 million U.S. dollars) 

for “criticism of the Emir or the crown prince” or  for misrepresentation of statements by 

them. Sentences of up to 10 years in prison could be meted out for “insults to God, to 

the Prophets of Islam, or to the companions or wives of the Prophet Mohammed.” 

 

 

Convictions of news providers on the increase, with Emir, Islam and national 

unity leading list of taboo topics 

 

Since the Arab Spring that shook the countries of the region, the Kuwaiti government has 

been using all means at its disposal to control media and stifle dissident voices. No 

criticism of government leaders, or even of the constitution, is tolerated. 

 

Blogger Nasser Abul was arrested on 10 June 2011 for having criticised the royal 

families of Saudi Arabia and Bahrein. A charge of criticism of Islam was added to the 

case against him. According to the attorney general, the comments threatened to harm 

http://www.mql.cc/NewsDetails.aspx?id=107
http://fanack.com/en/countries/kuwait/society-media-culture/media/press-freedom/
http://www.mohamah.net/answer/5849/نصوص-و-مواد-القانون-الجزائي-الكويتي-دولة-الكويت
http://anbamoscow.com/aworld/20120605/375462363-print.html
http://www.arabianbusiness.com/kuwaiti-journalists-may-face-fines-of-up--1m-497362.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php
http://ar.globalvoicesonline.org/2011/09/29/14244/


relations between Kuwait and the two other governments in question. After a series of 

postponements, a judge sentenced the blogger in September 2011 to three months of 

imprisonment at hard labour.  

 

On 9 April 2012, writer Mohamed Al-Melify was sentenced to seven years in prison and 

a fine of 18,000 dollars on a conviction of spreading false statements about divisions 

between the country’s communities and of insulting a Shiite religious leader. 

 

And in a case against blogger Ourance Rashidi, the Court of Cassation upheld on 4 

February 2013 a sentence against of 10 years in prison at hard labor and an exorbitant 

fine of 1 million dinars (2.6 million euros). Rashidi was convicted of having criticized the 

emir in videos posted to YouTube, as well as having spread “false information.”  

 

Blogger Badr Al-Rashidi was sentenced on appeal on 20 March 2013 to five years 

imprisonment at forced labor on a conviction of spreading false information and harming 

the emirate’s reputation. Sentenced by a lower court to two years in prison, he has been 

behind bars since 14 June 2013. Al-Rashidi has declared his innocence from the 

beginning, claiming that he did not write the incriminating tweets in question. Posts to 

his Twitter feed have appeared following his arrest, proving that it has been hacked and 

that someone else is using it.  

 

On 10 June 2013, Huda Al-Ajmi, a 37-year-old teacher, was sentenced to 11 years in 

prison for having posted on Twitter comments deemed insulting to the emir and calling 

for overthrow of the government. The sentence is the longest one imposed so far in 

Kuwait for online content.  

 

Sara Al-Drees, a 26-year-old teacher, was sentenced on appeal on 21 July 2013 to 20 

months in prison for four tweets deemed insulting to Sheikh Al-Sabah. The same 

sentenced had been handed down on 29 May 2013 following her trial in a lower court.  

 

Badr Al-Rashidi and Ourance Al-Rashidi were pardoned in July 2013, and freed several 

days later. Huda Al-Ajmi and Sara Al-Drees were also freed. Sheikh Al-Sabah seized the 

opportunity provided by the end of Ramadan, a time associated with mercy, for 

announcing in a speech on 31 July 2013 that “on the occasion of the last 10 days of the 

month of Ramadan, I have the pleasure of granting my pardon to all those who have 

been imprisoned for insulting the emir.”  

 

The court of appeals upheld on 28 October 2013 a 10-year sentence of imprisonment at 

hard labour imposed on Hamad Al-Naqi, a member of the country’s Shiite Muslim 

minority, for posting tweets criticizing leaders of Saudi Arabia and Bahrein as well as 

messages deemed “insulting” to Islam.  

 

On 22 May 2014, the court of appeals upheld a lower court sentence of two years at hard 

labour against Ayyad Al-Harbi. The opposition activist runs the news site Sabr. He was 

convicted for tweets deemed insulting toward the emir.  

 

 

Government targets media  

http://www.ifex.org/kuwait/2012/04/10/almelify_sentenced/ar/
http://en.rsf.org/kuwait-journalists-could-be-fined-a-10-04-2013,44363.html
http://en.rsf.org/kuwait-journalists-could-be-fined-a-10-04-2013,44363.html
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/06/201361014168716717.html
http://www.hrw.org/news/2013/07/20/kuwait-teacher-faces-jail-over-twitter-comments
http://www.hrw.org/news/2012/06/07/kuwait-10-years-criticizing-neighboring-rulers
http://en.rsf.org/kuwait-journalists-could-be-fined-a-10-04-2013,44363.html
http://www.lemonde.fr/pixels/article/2014/05/22/deux-ans-de-prison-pour-des-tweets-critiquant-l-emir-du-koweit_4424072_4408996.html


The information minister published on 5 June 2014 a decree suspending for four days the 

broadcast of Al-Watan TV and Al-Yaoum TV news programs. Also suspended, for five 

days, were newspapers owned by the two media groups in question, Al-Watan and Alam 

Al-Yaoum. The offences? The media were accused of having defied a prohibition imposed 

two months earlier on publishing any information concerning a possible coup d’état in 

Kuwait. 

 

The attorney general had already, On 20 April 2014,  ordered a two-week publication 

suspension against Al-Watan and Alam Al-Yaoum on the same grounds. That black-out 

was justified by a claim that publication of the information could hamper an investigation 

of the alleged coup plot. “The prosecutor’s ban on media coverage of this case is a grave 

violation of freedom of information”  Reporters Without Borders said at the time. “The 

absurd and iniquitous suspension of those two news outlets again shows that the 

authorities are bent on controlling the media and, in this case, suppressing coverage of a 

sensitive political investigation.” 

 

In March 2012, the Al-Watan website was blocked in Kuwaiti territory. Instead of its 

normal content, the site displayed this message: “This site has been blocked by the 

Communications Minister under Article VII of ministerial resolution no. 103 of 2000.” The 

site administrators had not been informed of the blocking action and no justification was 

provided to them. 

 

In addition, journalists Rima Al-Baghdady and Ahmed El-Enezi of Al-Youm TV, were 

charged in April 2013 of having harmed the honour and authority of the emir, and of 

having insulted the emirate’s traditional values, by having read an opposition 

communiqué during the channel’s 9 October 2012 news programme. They were acquitted 

in June 2013.  

 

Scope TV, has also been targeted for official action for allegedly favouring sectarianism 

and erosion of national unity. On 26 April 2012, the channel was sentenced to pay 

500,000 Kuwaiti dinars (1,360,000 euros) in damages to former deputy information 

minister Sheikh Faisal Al-Malek Al-Sabah. According to the court, station director and 

former parliamentarian Tallal Al-Said had broadcast in October 2011 a programme held 

to be “offensive” toward the royal family. Several days before the court action, the 

station’s headquarters had been invaded by about 50 members of the Al-Awazem tribe, 

the country’s leading tribe, who destroyed part of the building’s facade and vandalized 

offices. The invaders acted in response to reports that comments deemed insulting 

toward them had been made in a broadcast presented by Fayez Baty. During the 

broadcast, Shi’ite parliamentarian Hussein Al-Qalaf was reported to have criticized Sheikh 

Falah Bin Jamir, leader of the Al-Awazem. Following the interview, the Kuwaiti 

government decided to initiate legal proceedings against the station. The following day, 

the station’s management took the station off the air to protest the attack.  

 

Abdul Hussein Al-Sultan, editor-in-chief of Al-Dar, a daily newspaper, was sentenced 

on 12 March 2012 to six months in prison because he had defended the Shi’ite minority.  

The editor avoided the prison sentence by paying a 1,000-dinar (2,700 euros) fine. The 

sentence included a three-month publication suspension for the newspaper. Al-Sultan’s 

conviction followed comments in two articles that were deemed dangerous to national 

http://www.aljarida.com/news/index/2012666264/القضاء-يوقف-
http://en.rsf.org/kuwait-information-ministry-complaint-07-03-2013,44174.html
http://en.rsf.org/kuwait-information-ministry-complaint-07-03-2013,44174.html
http://alziadiq8.com/26152.html
http://en.rsf.org/kuwait-kuwaiti-authorities-take-aim-at-04-05-2012,42552.html
http://en.rsf.org/kuwait-kuwaiti-authorities-take-aim-at-04-05-2012,42552.html


unity and alleged to have incited a violation of public order and to have promoted hatred 

toward certain religious groups and sectors of society. 

 

Recommendations by Reporters Without Borders: 

RWB cites recommendations previously formulated by the Human Rights Council 

following the UPR of Kuwait in 2010, especially concerning information freedom. 

 

RWB calls on the government to undertake a comprehensive reform of media laws 

including: 

 Elimination, or at least decriminalization, of blasphemy and insulting the emir; 

 A requirement that press law supersedes general law where press violations are 

concerned. 

The principle of supremacy of a specific legal code over general law must be 

affirmed so that no criminal law provision can be applied in cases of press law 

violations. At the same time, the court system must be reformed in order to 

ensure the genuine independence of judges. 

 Decriminalization of press law violations. 

 The setting of reasonable and proportionate fines for press law violations. 

 

The government is also urgently called upon to immediately release all persons presently 

imprisoned for having met their information-providing responsibilities and for expressing  

personal opinions. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


