
Freedom of the Press 2009 
 

 
Kazakhstan 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 26 
Political Environment: 30 
Economic Environment: 22 
Total Score: 78 
 
Survey Edition  2004  2005  2006  2007  2008 
Total Score, Status  74,NF  75,NF  75,NF  76,NF  78,NF 

 
Our examination of the level of press freedom in each country currently comprises 23 methodology 
questions  and  109  indicators  divided  into  three  broad  categories:  the  legal  environment,  the 
political  environment,  and  the  economic  environment.  For  each methodology  question,  a  lower 
number of points is allotted for a more free situation, while a higher number of points is allotted for 
a  less free environment. Each country  is rated  in these three categories, with the higher numbers 
indicating less freedom. A country’s final score is based on the total of the three categories: A score 
of 0 to 30 places the country in the Free Press group; 31 to 60 in the Partly Free press group; and 61 
to 100 in the Not Free press group. 
 
 
While  Kazakhstan’s media  environment  displayed  familiar  obstacles  to  independent  reporting  in  the 
form  of  legal  restrictions,  self‐censorship,  and  harassment  in  2008,  political  events  underscored  the 
overwhelming  extent  of  partisan  ownership  and  presidential  influence.  The  country’s  constitution 
guarantees freedom of the press but also provides special protection for the president, and  in practice 
the government uses numerous tactics to control  the media and  limit  freedom of expression. While a 
new draft of the Law on Publishing was proposed  in the second half of the year, no real progress was 
made  and  the  restrictive  2006  amendments  to media  legislation  remained  in  force,  imposing  costly 
registration fees for journalists, broadening criteria for the denial of registration, requiring news outlets 
to  submit  the names of  editors with  registration  applications,  and necessitating  reregistration  in  the 
event of a change of address or editor. The 2008 draft is the second attempt at legislative regulation of 
publishing activities in Kazakhstan—a previous draft was introduced in parliament in April 2007.  While 
the proposed amendments are less restrictive than the current law, media groups remain concerned at 
the  intended  level  of  government  control  over  a  wide  range  of  publishing  activities  which  would 
effectively eliminate any pretense at independence. While the incidence of libel suits decreased slightly 
in 2008 they continued to be a hindrance for journalists. On September 18, a judge heard libel charges 
against  Victor Miroshnichenko,  a  correspondent  for  Vremya  newspaper  that  had  been  brought  by 
Sarsenbay Davetov, deputy chief of the Department of Internal Affairs.  Miroshnichenko had written an 
article  in  July accusing Davetov of accepting bribes. This was  the  third  libel  case brought against  the 
journalist—the two previous cases were dismissed when he was able to prove that his accusations were 
based in fact. 
 
Journalists  and media  outlets willing  to  criticize  the  government  continued  to  face  harassment  and 
obstacles to reporting, including intimidation and physical attacks. During the overnight hours on March 



Freedom of the Press 2009 
 

31, the offices of independent newspaper Taszhargan were fired upon and pelted with stones resulting 
in physical damage to the office structure but no injuries.  Taszhargan is the oldest opposition paper in 
Kazakhstan and has previously endured harassment  in the form of arson and burglary.  In September a 
driver for the independent media group Aygak was assaulted and the vehicle he was driving set on fire. 
The most  serious attack of  the year occurred on December 30 when  two men approached  journalist 
Artyom Miusov  outside  of  a  supermarket  in  Almaty  and  stabbed  him  three  times  in  the  abdomen.  
Miusov,  a  reporter  for  Taszhargan,  sustained  serious  internal  injuries. No  progress was made  in  the 
disappearance of Oralgaisha Omarshanova, an  investigative reporter  for Zakon  i Pravosudiye who had 
written about ethnic clashes and dangerous conditions in mines, who went missing in March 2007.  
 
Major  broadcast  media  remained  either  state  run  or  controlled  by  members  or  associates  of  the 
president’s  family.  The  government  controlled  nearly  all  broadcast  transmission  facilities  and media 
observers believed  that most of  the  seven nationwide  television broadcasters were owned wholly or 
partly  by  the  government.  Furthermore,  Kazakh  law  limits  the  rebroadcast  of  foreign‐produced 
programming to 20 percent of a station’s total airtime, overburdening smaller, stations who are unable 
to  develop  their  own  programs.  There  are well  over  one‐thousand  daily  and weekly  newspapers  in 
Kazakhstan. Like  the broadcast media, many of  them are either government‐run or else controlled by 
groups  or  individuals  associated  with  the  president.  The  government  controls  all  of  the  country’s 
printing presses, and with advertising revenue in short supply the private print media is often forced to 
rely on state subsidies. 
 
The internet, which had provided a refuge of sorts for Kazakhstan’s beleaguered independent press, was 
increasingly a source of contestation. On October 7, the country’s two largest ISPs, KazakhTelecom and 
NurSat,  began  blocking  access  to  the  LiveJournal  blogging  platform.  Neither  company  gave  any 
explanation  for  the blocking and KazakhTelecom never acknowledged  that  the  filtering was occurring; 
however, it is widely believed that the government ordered the blocking in an attempt to restrict access 
to the blog of Rakat Alyev, the president’s former son‐in‐law, who blogs using the platform.  The block 
remained  in place  at  the  end of  the  year.  ISPs  are  required  to obtain  a  license  from  the Agency  for 
Information and Communication, and one condition for obtaining this license is that the ISP use at least 
part of  the KazakhTelecom network, which  is entirely state controlled. Nevertheless,  the  internet was 
freer  than  print  and  other  broadcast media,  although  even  the most  optimistic  estimates  put  the 
proportion of internet users in the country at only 12.4 percent of the population.  
 


